10. Be a Barista: sociale innovaties om veelplegers te bereiken en te motiveren voor re-integratie en begeleiding

Renee Sagel, MSc., wetenschappelijk onderzoeksassistent/junior onderzoeker, Onderzoeksgroep Forensische GGz, GGzE/Tranzo, Tilburg University.
Dr. Diana Roeg, senior wetenschappelijk medewerker, Onderzoeksgroep Forensische GGz, GGzE/Tranzo, Tilburg University. (Overige projectlid: prof. dr. Chijs van Nieuwenhuizen, projectleider)
Ervaringsdeskundige

Werkvorm: Presentatie en een interactief gedeelte
Doelgroep: Onderzoekers, hulpverleners (GGz, reclassering, veiligheidshuis, jeugdzorg, verslavingszorg, bemoeizorg), gemeenten, politie/justitie.
Leerdoelen: Na de presentatie weet u meer over:

  • Het belang van aansluiten bij persoonlijke behoeften bij het bereiken van veelplegers, verbeteren re-integratie en terugdringen recidive;
  • Veelbelovende hedendaagse re-integratieprogramma’s voor veelplegers;
  • De experience sampling methode, een moderne dagboekmethode om wisselingen in emoties/gedragingen in het dagelijks leven van deelnemers bij te houden.

Een kleine groep veelplegers is verantwoordelijk voor 70% van de totale criminaliteit en hiermee gepaarde overlast en onveiligheidsgevoelens in Nederland. Deze zogeheten draaideurcriminelen zijn moeilijk om in zorg te krijgen en te houden. Het huidige zorgaanbod en strafrechtelijke interventies lijken daarnaast  onvoldoende te sluiten aan bij de behoeftes van de doelgroep. In een zoektocht naar passend aanbod vallen eigentijdse leer-werktrajecten op. Deze projecten leiden op tot een hip en aansprekend beroep, staan midden in de samenleving en worden getrokken door sterke rolmodellen: ervaringsdeskundigen en ondernemers. Deze leer-werktrajecten sluiten aan bij recente inzichten over het ontstaan en terugdringen van deviant gedrag en zijn daarmee veelbelovend om deze specifieke groep te helpen re-integreren. Bij deze trajecten wordt verder gekeken dan het stereotype beeld van een draaideurcrimineel en inclusie en herstel staan centraal. In de deelsessie wordt aandacht besteed aan de onderzoeksopzet en de eerste leerlessen. Tijdens het interactieve deel wordt samen met de aanwezigen gediscussieerd over sociale innovaties binnen de sanctie uitvoering in Nederland.

 








Reacties op dit artikel:


- Nog geen reacties

Uw reactie, mening:
Vul het volgende veld niet in:
Naam:
Email:
Bericht:

Uw reactie is niet anoniem. Uw IP adres zal worden opgeslagen.